CEDMA i la Fundació Baleària busquen convertir La Marina Alta en Territori Socialment Responsable

“Fer de la Marina Alta un Territori Socialment Responsable”. És l’objectiu del Cercle Empresarial de la Marina Alta (CEDMA) i la Fundació Baleària, com també el títol d’un curs organitzat per ambdues entitats per fer-ho possible.

La formació començarà el dijous dia 19 i es perllongarà fins al dimecres 25 en les instal·lacions de Baleària Port a Dénia. Pots consultar el programa en el LINK.

Les jornades compten amb la participació de la Conselleria de Transparència, a través dels directors generals de Cooperació i Solidaritat, Federico Buyolo, i de Responsabilitat Social i Foment de l’Autogovern, Josep Ochoa, que dirigiran el taller de conclusions en l’última jornada. La Universitat d’Alacant col·labora en el projecte a través de la Seu Universitària de Dénia.

La Marina és rica en experiències favorables d’incorporació de models de gestió de responsabilitat social en empreses i institucions. La iniciativa persegueix generalitzar aquest capital, afavorint que la comarca es converteixi al primer Territori Socialment Responsable de la Comunitat Valenciana, d’acord amb els criteris de la futura Llei de Foment de la Responsabilitat Social, que contempla la creació d’una xarxa valenciana de Territoris Socialment Responsables (TSR).

Un TSR és aquell territori que tendeix a la sostenibilitat afrontant proactivamente els seus reptes econòmics, socials i ambientals, per mitjà de les estratègies col·laboratives, amb solucions que creuen valor per a totes les parts. En el camí cap a un TSR és necessari que organitzacions molt diverses incorporin la responsabilitat social a la seva gestió: empreses de distintes dimensions, administracions públiques, organitzacions socials i ONG’s, universitats, etc.

A tots ells es dirigeix aquest curs, que se celebrarà a la Casa de la Paraula de Baleària Port (Dénia). La primera sessió començarà aquest mateix dijous, a les 19 hores.

Quatre dies i cinc sessions de formació

Sonja Dietz, presidenta de CEDMA, serà l’encarregada de presentar la programació en la jornada inaugural. A continuació Josep Maria Canyelles, expert en responsabilitat social de les empreses i les organitzacions i promotor de Responsabilitat Global, oferirà una conferencia-col·loqui oberta al públic en general.

Ja el dilluns, dia 23, al matí, Canyelles dirigirà el primer dels seminaris del programa, destinat a representants d’ajuntaments i organitzacions públiques. En el seminari de la tarda treballarà amb responsables de RR. HH. i Responsabilitat Social Empresarial de diverses pimes de la comarca. I el dimarts, dia 24, el tercer i últim d’aquests seminaris comptarà amb la participació de membres i representants d’ONG’s i entitats sense ànim de lucre. L’última de les sessions del curs, un taller de conclusions a desenvolupar el dimecres 25, serà guiada per Josep Ochoa Monzó, director general de Responsabilitat Social i Foment de l’Autogovern ; i per Federico Buyolo García, director general de Cooperació i Solidaritat.

La presidenta del Cercle d’Empresaris destaca la importància d’aquesta iniciativa que implica a diferents agents dins del camí cap a la consecució d’un territori socialment responsable. “És la primera ocasió en què unim al sector públic, el privat i les organitzacions sense ànim de lucre per aprendre i treballar junts. Pretenem aconseguir un marc d’estreta col·laboració que doni lloc a actuacions de caràcter pràctic, que vagin més enllà de la teoria i de l’àmbit normatiu per convertir-se en accions, individuals i en conjunt, que beneficien a tot el conjunt de la Marina Alta. Esperem avançar molt en aquest tema i fer un pas més en la cohesió de la comarca, tant sectorial com territorialment”, assegura.

El director de l’àrea de Responsabilitat Social i Reputació de Baleària, Josep Vicent Mascarell, ha destacat el potencial de la RSC per vincular el creixement de les empreses amb el desenvolupament sostenible dels territoris. “En Baleària fem negocis responsables perquè creiem en això i perquè sabem que ser honests és rendible, com hem comprovat en la nostra aposta per l’eficiència energètica i la reducció d’emissions en el transport marítim. Traslladar aquest coneixement a altres empreses i entitats de la Marina és, sens dubte, un actiu per a la regió”, explica.