La Fundació Baleària analitza l’impacte del canvi climàtic en l’agricultura de la Marina Alta

L’investigador Rodolfo Canet (IVIA) abordarà en Baleària Port els efectes de l’augment de les temperatures a la regió.

Quin impacte té l’agricultura en el canvi climàtic? I al contrari… com va afectar el canvi climàtic a l’agricultura? Aquestes dues qüestions seran el nucli central d’Agricultura i canvi climàtic la pròxima conferència del cicle Medi Ambient de la Fundació Baleària, que comptarà amb la participació de Rodolfo Canet, coordinador del Centre per al Desenvolupament de l’Agricultura Sostenible de l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA).

L’investigador de l’IVIA respondrà a aquestes incògnites el pròxim dijous 5 d’octubre a les 20 h a la Casa de la Paraula, un dels espais culturals de Baleària Port.

La ponència, oberta al públic i d’entrada gratuïta, ha estat organitzada per la Fundació Baleària en el marc del cicle ‘Medi Ambient’, que aborda els efectes potencials del canvi climàtic en el Mediterrani i prestant especial atenció a la Marina Alta, una de les regions amb major risc de vulnerabilitat donada la seva posició geogràfica en el litoral. La iniciativa, que coordina el biòleg Miguel Ángel Civera, s’emmarca en la línia de treball de la Fundació per contribuir a l’Acció pel Clima, un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, de les quals Baleària és signatària.

En la seva exposició, Rodoldo Canet abordarà la implicació de l’agricultura en l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i oferirà claus sobre com mitigar l’emprempta de carboni des de la producció hortofrutícola, a partir de la seva llarga experiència en la recerca sobre el segrest de carboni pels sòls agrícoles.

Igualment, l’investigador de l’IVIA explicarà què mecanismes de defensa pot utilitzar l’agricultor davant l’incipient canvi de temperatures del planeta, tant per a l’adaptació al nou escenari com per a la mitigació de les seves conseqüències. I això des d’una aproximació local al problema, centrada en la realitat agrícola de la Marina Alta.

Rodolfo Canet (Alacant, 1966) és membre del Comitè d’Experts sobre Canvi Climàtic de la Generalitat Valenciana i ha elaborat la secció d’agricultura de l’Estratègia Valenciana contra el Canvi Climàtic 2013-2020.

El cicle de conferències sobre ‘Medi Ambient’ de la Fundació Baleària continuarà el 17 de novembre amb la ponència ‘Canvio climàtic en el Mediterrani espanyol’, a càrrec de Núria Marbà, investigadora científica de l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA CSIC-UIB).

Les presentacions van arrencar el passat 13 de juny amb una conferència de Jorge Olcina Cantos, investigador de la Universitat d’Alacant, sobre Canvi Climàtic i Turisme.