La Fundació Baleària patrocina un nou estudi sobre plàstics a les platges Pitiüses coordinat pel GEN-GOB

El GEN-GOB inicia un nou estudi sobre la contaminació marina per plàstics a les Pitiüses, en col·laboració amb els centres educatius i les llars de gent gran de les illes, i amb el patrocini de la Fundació Baleària.

En aquesta tercera edició, un total de deu platges estan sent estudiades a través de la plataforma de ciència ciutadana Observadors del Mar. El projecte està liderat des del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (Consorci Superior d’Investigacions Científiques) i té per objectiu fer un diagnòstic de l’estat de les nostres platges pel que fa a la contaminació marina per plàstics.

Si bé el curs 2018/19 foren els centres d’educació infantil i primària de Formentera els responsables d’apadrinar les platges estudiades, amb el suport del Consell de Formentera, aquest 2019/20 serà l’IES Marc Ferrer el responsable d’apadrinar i agafar mostres mensuals de la platja de Cavall d’en Borràs. L’acció d’aquest institut està patrocinada íntegrament  per la Fundació Baleària, que manté un conveni de col·laboració amb el GEN-GOB.

Després de treballar el material didàctic que el propi GEN-GOB proporciona als centres educatius, els alumnes hi aniran cada mes per agafar mostres de sorra, tot seguint el protocol científic que els marcarà Observadors del Mar. Aquestes mostres seran analitzades a l’institut i les dades resultants enviades als científics que lideren el projecte.

De les deu platges que s’estan estudiant a Pitiüses, Cavall d’en Borràs és la més afectada per la contaminació marina per plàstics, amb uns índex que sorprenen els científics. Cal destacar la quantitat de pellets que hi arriben a través de les corrents marines, els quals podrien provenir de fàbriques de plàstic que estiguessin vertint a la mar excedents d’aquesta matèria primera.

Al voltant de 6.000 alumnes han participat ja en aquest projecte que no només té per objectiu conscienciar medi ambientalment l’alumnat, també que coneguin la metodologia científica i que se sentin implicats en la problemàtica.

L’apadrinament per part de l’IES Marc Ferrer es desenvoluparà des del mes d’octubre de 2019 a juny de 2020. Acabat l’estudi, els científics emetran un informe amb els resultats obtinguts i podrem saber com estan les nostres platges pel que fa a la contaminació marina per plàstics.