La Fundació i l’Ajuntament de Verger presenten l’exposició ‘Ramon Llull, 700 anys’

L’exposició, que es podrà visitar del 31 de març fins al 30 d’abril a la Torre dels Ducs de Medinaceli, forma part del programa ‘Llonges de la Cultura’

La Fundació Baleària i l’Ajuntament de Verger, fruit del conveni signat entre les dues entitats, presenten l’exposició de l’artista Ramon Pérez Carrió ‘Ramon Llull, 700 anys’ a l’espai cultural de la Torre dels Ducs de Medinaceli d’aquest municipi alacantí. L’obra, que s’inaugurarà el 31 de març a les 20h, estarà exposada fins al 30 d’abril i forma part del programa ‘Llonges de la Cultura’ que va engegar la Fundació Baleària el passat any amb l’objectiu d’impulsar la cultura.

Pérez Carrió ha distribuït l’exposició dins de la sala en quatre projectes artístics relacionats amb l’obra de l’escriptor Ramon Llull. El primer espai “Llibres de plom”, situat a la zona de les excavacions, en l’entrada de la sala i en el soterrani, reinterpretarà la instal·lació original que es va fer en 1998 amb gran part dels dotze llibres. Respecte als retrats de paisatges que acompanyen a aquesta composició, s’han seleccionat el de Ramon Llull a Miramar i Bonaventura de Bagnoregio per situar-los a la penúltima sala superior de la Torre.

El segon espai, “La Baralla dels Meravelles”, situat en l’entrada de la torre, es mostraran les 42 pintures originals, inspirades en el Llibre dels Meravelles de l’autor mallorquí. La naviliera Baleària, l’any 2003, va encarregar aquest projecte plàstic a l’artista, qui va publicar dues edicions i va dipositar els originals (fets en gouache sobre paper) a l’Aula de Gramàtica de Ramon Llull en el Monsaterio de Santa María de Capellà a Mallorca. Aquesta obra, una baralla de 40 naips amb dos comodins, està formada per quatre pals del joc i cadascun d’ells representa una de les Illes Balears. Així, els bastons són Menorca, els ors Mallorca, les copes Eivissa i les espases, Formentera. Cada pal integra deu noms que fan referència als deu llibres vertebrats de l’obra original on es barreja simbologia, història, tradició, mitologia i la gran riquesa cultural mediterrània.

“L’ombra d’estimades ombres”, és el tercer espai de l’exposició, situat en la part més alta de la Torre i on s’exposaran els sis gravats originals d’aquest llibre de poemes de Jordi Sanchís que a través del seu llenguatge plàstic s’expressen les tendències filosòfiques i la simbologia pròpia sobre el pensament platònic. Aquesta obra està considerada en l’actualitat un referent al món de la filosofia i l’humanisme.

I l’últim espai, “Retaules al voltant de l’obra de Ramon Llull”, situat en l’entrada principal i en l’itinerari que porta a la sala d’accés de la Torre, acollirà tres d’aquestes construccions. Es tracta de retaules polípticos que projecten, des d’una interpretació plàstica, algunes obres de l’autor, la seva complexitat filosòfica a través del diàleg o del joc entre les peces que integren cada retaule. Aquest projecte està en procés de construcció. Les peces exposades pertanyen a el “Llibre del gentil i els tres savis”, “Llibre de l’ascens i descens del coneixement” i “Elemenaria corpora/Lullian rotae”.

Per posar punt i final a l’exposició, les dues entitats i el Macma han organitzat un “Vermut poètic” entorn la figura de l’artista que tindrà lloc el proper 28 d’abril a les 20h.

Sobre Ramon Pérez Carrió

Va néixer a Pedreguer (Alacant) en 1960. És Doctor en Belles arts encara que també ha cursat estudis de biologia i filosofia a la Universitat de València. Està considerat un artista de segell independent inscrit en la plàstica contemporània. La seva estètica maneja processos i conceptes propis del seu origen generacional i els involucra en salts historiogràfics disposats a provocar una lectura oberta i creativa de la seva obra. La seva bibliografia és molt extensa. Es pot destacar la tematització del ferri Martín i Soler de Baleària, que va aconseguir el premi europeu a la innovació en 2009 o Llibres de Plom premiada pels mitjans de comunicació en “Art-Eivissa 99”.